Alle nieuwsberichten

Is opstarttijd ook werktijd?

De tijd die een callcenter-medewerker van Teleperformance nodig heeft om vóór de start van zijn dienst in te loggen, zou volgens een recent advies aan de Hoge Raad als werktijd moeten worden beschouwd. Dit advies kan niet alleen grote gevolgen hebben voor Teleperformance, maar ook voor andere bedrijven die werknemers verplichten om eerder aanwezig te zijn zonder hier extra voor te betalen. Als de Hoge Raad dit advies volgt, kan het financiële impact hebben op duizenden medewerkers en bedrijven die dezelfde werkwijze hanteren.

Is opstarttijd ook werktijd?

Vroeg aanwezig zijn voor opstart

Bij Teleperformance, dat diensten verleent aan bedrijven zoals Klarna en Samsung, moeten klantendienstmedewerkers precies om 09.00 uur klaarzitten om hun eerste telefoontje aan te nemen. Volgens het interne planningsreglement wordt daarom verwacht dat medewerkers tien minuten voor aanvang van hun dienst aanwezig zijn en inloggen in tien verschillende systemen. Een werknemer vond dat deze inlogtijd als werktijd moest worden beschouwd en stapte naar de rechter omdat hij hier niet voor werd betaald. De rechter gaf de medewerker gelijk.

Teleperformance moest de werknemer achterstallig salaris, vakantiegeld, wettelijke verhoging en incassokosten betalen, wat neerkwam op een totaalbedrag van bijna 2900 euro. Daarnaast moest het bedrijf ook de juridische kosten van de werknemer, bijna 800 euro, vergoeden.

Implicaties voor duizenden medewerkers

Als andere werknemers van Teleperformance besluiten om ook hun achterstallig salaris op te eisen, kunnen de financiële gevolgen voor het bedrijf aanzienlijk zijn. Teleperformance heeft in Nederland alleen al 3600 vaste medewerkers in vijf vestigingen en daarnaast nog werknemers in België en Suriname. Deze situatie was voor het bedrijf aanleiding om in cassatie te gaan. Teleperformance betoogt dat het gerechtshof de rechtsregels verkeerd heeft toegepast en dat de inlogtijd niet als ‘daadwerkelijk gewerkte uren’ gezien moet worden. Advocaat-generaal Ruth de Bock, een belangrijke adviseur voor de Hoge Raad, veegt de ‘klachten’ van Teleperformance opzij. Er is geen reden voor cassatie. Het bedrijf moet de werknemer dus gewoon betalen voor de inlogtijd. Of de Hoge Raad het advies van de advocaat-generaal overneemt, wordt in november duidelijk.

Mogelijke gevolgen voor bedrijven

De uitspraak van de Hoge Raad kan ook grote gevolgen hebben voor andere bedrijven die hun werknemers verplichten om eerder te beginnen zonder betaling. Als medewerkers in deze tijd geen vrijheid hebben over hoe ze hun tijd besteden, moet dit worden gezien als werktijd, wat voor veel bedrijven flinke kosten met zich mee kan brengen.

Thuiswerken is een ander verhaal

Het is belangrijk op te merken dat de rechter de inlogtijd alleen als werktijd beschouwt als het werk op kantoor plaatsvindt. In een andere zaak kreeg een thuiswerker van Teleperformance, die ook aanspraak maakte op achterstallig salaris over de inlogtijd, eerder dit jaar geen gelijk. De rechter oordeelde dat thuiswerkers in de inlogtijd wél de vrijheid hebben om zelf te bepalen wat ze doen, in tegenstelling tot hun collega’s op kantoor, die beperkt zijn in hun keuzes tijdens de inlogprocedure.

 

Bron: https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-z/artikel/5454298/opstarttijd-callcenter-werktijd-luidt-advies-aan-hoge-raad

Meer gerelateerde nieuwsberichten